“Spaans personeel, is dat niet lastig?”
Ibercompas:
Vanaf 2017 is Ibercompas al bezig met arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentprocedures in Spanje, specifiek voor de Nederlandse en Spaanse arbeidsmarkt. Vanaf het begin wilden we specifiek geen uitzendbureaus of detacheerder worden, maar voor opdrachtgevers projecten ontwikkelen om de Spaanse arbeidsmarkt te verkennen middels arbeidsmarktcommunicatie en de relatie te leggen met opleidingsinstituten en publieke werkvoorzieningen. Als enig privaat Eures lid , gespecialiseerd in de Spaanse en Nederlandse arbeidsmarkt, onderstrepen we het principe van fair mobility: eerlijk werk, gelijke arbeidsvoorwaarden en gelijke arbeidsomstandigheden. Met een kantoor in Nederland en in Spanje (Valencia) zijn we dan ook intensief op beide arbeidsmarkten aanwezig. Op de website www.trabajoenholanda.com informeren wij kandidaten over praktische zaken en actuele vacatures bij onze opdrachtgevers.
Onze ervaring:
Gelet op de tekorten worden we vaak benaderd met een ondertoon: ” dan kijken we of we het eens met een Spanjaard kunnen proberen”. Bij de intake van opdrachten zijn we kritisch op de achtergrond en beweegredenen waarom een opdrachtgever kandidaten uit Spanje wilt benaderen. We stellen daarbij kritische vragen en inventariseren doorgaans ook de bereidwilligheid van relevante interne betrokkenen (magers, potentiële collega’s etc.) om met Spaanse collega’s te werken. Tevens wordt gekeken naar de organisatie van belangrijke randvoorwaarden: huisvesting, instructies, vervoer etc.
Als lid van de Europese Unie is het inzetten van Spaanse kandidaten vanuit praktisch oogpunt niet veel lastiger dan het aannemen van een Nederlandse werknemer. voorbeelden van zaken die anders zijn: het aanvragen van een BSN nummer, het regelen van de ziektekostenverzekering en mogelijkerwijs toepassen van de ET regeling.
Uitdagender is het cultureel, organisatorische aspect goed te managen, zeker als er op kleinere schaal gebruik wordt gemaakt van de inzet van Spaanse professionals. Daarvoor zijn wij van toegevoegde waarde, om een gedegen recruitment-procedure uit te voeren en te zorgen voor een optimale begeleiding van organisatie en kandidaat.
Een Spaanse kandidaat is een uniek persoon, die door zijn / haar culturele achtergrond op een andere manier kan kijken naar aspecten als collegialiteit, samenwerken, leiding en initiatief tonen. Niet beter, niet slechter, maar anders. Als opdrachtgevers daar te licht over denken of geen energie in willen steken, dan zijn ze geen opdrachtgever voor Ibercompas. De kwaliteit van de opdrachtgever is net zo belangrijk als de kwaliteit van de kandidaat.
Al deze unieke kandidaten ( inmiddels al meer dan 3.000!) leren ons elke dag weer opnieuw hoe belangrijk kennis en betrokkenheid is bij de culturen van kandidaat en opdrachtgever.
De toekomst:
Ook de markt ontwikkelt zich; kwaliteit en langdurige inzet worden steeds belangrijker voor onze opdrachtgever. Meer tijd en energie steken aam de voorkant van het recruitmentproces en kandidaten beter voorbereiden, alvorens ze naar Nederland komen, zijn ontwikkelingen waardoor Ibercompas steeds vaker als gateway dient voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Naast het recruitmentproces ontwikkelen we daarom ook, in samenspraak met onze opdrachtgevers, instructies, trainingen, e-learning programma’s en onboarding programma’s ter ontwikkeling en toetsing van competenties, vaardigheden en culturele aspecten. Deze aanpak bewijst voor de Spaanse kandidaten tevens dat ze bij een professioneel bedrijf komen te werken, gericht op een mooie samenwerking!
Het inzetten van Spaans personeel is dus niet lastig, maar vraagt wel betrokkenheid en professionaliteit!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!