Waarom zitten er steeds meer Nederlandse werkgevers in Spanje? En wat voor kansen biedt dit voor jou?
In dit artikel ga ik dieper in waarom er steeds meer werk vanuit Nederland wordt geoutsourcet naar Spanje en wat voor kansen dit voor Nederlandse werkzoekenden oplevert.
Waarom vestigen veel klantenserviceafdelingen zich in Spanje?
In Nederland zien we de lonen al enige jaren achterelkaar fors stijgen. Leuk voor de werknemer maar een kostenpost voor de werkgever. Dit maakt het interessant om onderdelen van het bedrijf, waar minder expertise nodig is (gedeeltelijk) te outsourcen naar landen waar de loonkosten lager zijn. En dit zijn dan vaak klantenserviceafdelingen, maar ook IT-support, marketinghubs en socialmediahubs.
Buiten dat, speelt er nog een langdurige trend, namelijk de zeer krappe arbeidsmarkt in Nederland. Het is bijzonder lastig om mensen te vinden die dit werk in Nederland willen doen. Als een dergelijke vacature in de markt wordt gezet als een “baan onder de zon” of als een “tijdelijk avontuur in Spanje” dan zijn er wel mensen voor te vinden. Want Spanje is de nummer 1 bestemming waar Nederlanders naar toe emigreren. Eén van de uitdagingen bij emigratie is het vinden van werk, zeker als het Spaans nog niet (goed) spreekt. Dit soort vacatures voorzien duidelijk in een behoefte.
De voordelen volgens mij om in de zakelijke dienstverlening in Spanje te werken.
Het is naar mijn mening een eenvoudige en kansrijke manier om in Spanje te starten. Het gaat er niet om dat je de rest van je werkzame leven in de klantenservice blijft werken. Dat verwacht een werkgever ook niet. Maar in de bijvoorbeeld 1-2 jaar dat je voor een klantenservice werkt heb jij de kans om de Spaanse arbeidsmarkt te ontdekken en te ontdekken wat wel jouw droombaan in Spanje is. Of misschien wil je wel ondernemen? Deze baan tijd geeft jou de mogelijkheid Spanje, haar cultuur, haar arbeidsmarkt écht te ontdekken door bijvoorbeeld te netwerken. Want netwerken in Spanje is nog belangrijker dan in Nederland. Bovendien kun je ondertussen de taal leren en je zult zien dat hoe beter je de taal spreekt en hoe groter je netwerk is, hoe meer deuren er voor je open gaan. En zo vallen jouw puzzelstukjes vanzelf op zijn plek. Dus zie het als een springplank. Bovendien, deze bedrijven bieden ook doorgroeimogelijkheden. Ook zij hebben managers, HR-adviseurs, recruiters etc. in dienst en vaak zijn dit mensen die intern zijn doorgegroeid.
Wat mij opvalt is dat leeftijd en ervaring nauwelijks een rol spelen in de selectie. En zeker het aspect leeftijd, dat is écht wel anders in Nederland. Ook 60 plussers zie ik er werken wie om wat voor reden dan ook enkele jaren voor het pensioen al naar Spanje verhuizen met als doel daar permanent te blijven.
Voor net afgestudeerden of jongeren met een tussenjaar is dit een relevante ervaring om op het cv te zetten. Zie het ook breder dan de baan alleen, je werkt in een ander land, je woont ineens in een ander land met alle uitdagingen die er bij horen en je bouwt aan een internationaal netwerk.
De ervaring van mijn cliënt Maria, wie bij Yource in Alicante werkt.
“Via Yource werk ik voor Post.nl op een klantenserviceafdeling. Ik beantwoord daar telefonisch tal van klantvragen over post- en pakketverwerking en behandel klachten.
De eerste werkweek was een training op kantoor om de systemen van Post.nl te leren kennen en andere praktische zaken rondom klantenservice te leren. Ook hielp Yource mij bij het vinden van woonruimte de eerste maand.
Normaliter werk ik maandag tot en met vrijdag, 32 uur per week. Twee keer per week werk ik in de avond en twee keer per maand heb ik een zaterdagdienst. Ik mag zelf bepalen of ik thuis of op kantoor werk. Omdat ik het gezellig vind ben ik wel regelmatig op kantoor te vinden. Op kantoor zijn meestal 20 collega’s aan het werk, dit zijn Nederlanders en Belgen. Op kantoor ben ik er dus om klantvragen te beantwoorden en soms zijn er ook klachten om te behandelen. Wat ik fijn vindt is dat we ook collega’s hebben die de rol “vraagbaak” vervullen, bij hen kunnen we terecht als er klantvragen zijn waar we zelf niet uitkomen. Soms heb ik een dienst van 09.00 tot 14.00, dan heb ik tijd om na werk er op uit trekken en meer van Alicante te ontdekken”.
Het verhaal van Yource
Recent maakte ik kennis met Yource in Valencia om meer te weten over hun succes. Want het blijft bijzonder dat zij meer dan 1.000 Nederlanders in Spanje in dienst hebben en hier pas sinds 2019 gevestigd zijn. People & Recruitment Manager Mariska van der Staaij, aan het woord:
“Yource begrijpt goed wat de kandidaat die dit werk gaat doen belangrijk vindt. Spanje is het meest favoriete land van Nederlanders om naartoe te emigreren. Waarom verplaats je een deel van het werk dan niet naar Spanje? Maar het is meer dan alleen de locatie. Het emigreren of tijdelijk werken vanuit een ander land is voor iedereen een grote stap. Wij begrijpen dat en soms is die stap ook te groot. Wij letten er in de kennismakingsgesprekken daarom altijd op of iemand zelfredzaam is en bijvoorbeeld een financiële buffer heeft. Want opnieuw starten in een ander land vereist zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Uiteraard helpen we onze kandidaten zoveel mogelijk.
Het werken bij Yource in Spanje begint met een 2-daags onboarding programma waarin we kandidaten op onze kosten onderbrengen in een hotel en hen van alle benodigde informatie over werken en wonen in Spanje voorzien. Zo weten kandidaten wat de Spaanse belastingdienst van hen verwacht, krijgen zij informatie hoe zij een woning kunnen vinden en hulp bij het aanvragen van een NIE nummer. Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan de inhoud van de werkzaamheden en kennismaking met collega’s. Dit is van groot belang, want deze nieuwe collega’s zijn vaak het begin van een nieuw netwerk in Spanje. Daarom zorgen we ook voor een teamgevoel door regelmatig activiteiten te organiseren. Ook gedurende de loopbaan bij Yource blijven we betrokken bij onze Members (zo noemt Yource haar medewerkers). Dit doen we door regelmatig gesprekken te voeren en met voldoende aandacht en coaching weten wij wat er speelt bij onze members en proberen we hen tijdig te helpen in hun ontwikkeling en persoonlijke happyness. Tenslotte is het belangrijk dat wij samen met onze Partners de mogelijkheid bieden om (deels) remote te werken. We zien dat dit vaak een wens is van onze kandidaten en we geven hen graag die flexibiliteit. Het is dan niet altijd nodig om in de grote stad zoals Valencia of Alicante te wonen, maar behoren ook de kleinere plaatsen aan de Costa Blanca tot de mogelijkheden om zich te vestigen. Voor onze opdrachtgever in Málaga hoef je bijvoorbeeld enkel voor de training en terugkomdagen naar kantoor te komen, dat geeft pas echt flexibiliteit! En is de werkdag voorbij…….dan schijnt bijna altijd de zon. Alle bovengenoemde factoren maken écht het verschil en zorgen ervoor dat een medewerker zich langer bindt aan ons”.
Dit artikel is niet bedoeld om Yource te promoten, mijn doel is om de wereld achter dit soort bedrijven in Spanje te laten zien vanuit de werkgever, werknemer en mijn visie. Er zijn meer partijen dan Yource actief en niet alleen werkgevers uit Nederland, maar uit heel Noord Europa. Voor een veelzijdiger overzicht van vacatures in de zakelijke dienstverlening kun je kijken op de websites van bijvoorbeeld Yobbers en Multilingual Jobs Worldwide
Overweeg je zelf in Spanje te werken en wil je met mij in gesprek? Dat kan, ik help je graag verder!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!